Fontosnak látjuk néhány mondatban összefoglalni, hogy a beszerzésnek, mint vállalati funkciónak milyen célkitűzések mentén, milyen tevékenységeket kell a beszerzés feladatai közé sorolnunk.
A beszerzés céljának megfogalmazása során a szakirodalom rendszerint az 5M elvet alkalmazza, miszerint a „a beszerzés legfőbb célkitűzése, hogy
- a megfelelő anyag,
- megfelelő mennyiségben,
- a megfelelő időben,
- megfelelő áron és
- megfelelő forrásból kerüljön beszerzésre.
A célkitűzéseket szem előtt tartva a beszerzés feladatai az alábbiak szerint alakul:
- rövid és hosszú távú ellátás biztosítása,
- ár versenyképességének javítása,
- megfelelő minőség biztosítása,
- piaci pozíció fenntartása,
- szállító jó híréről való gondoskodás,
- vállalaton belüli viszonyok fejlesztése.
A beszerzés feladatai kicsit bővebben:
A rövid és hosszú távú ellátás biztosítása a beszerzés feladatai közül az egyik legfontosabb, mivel anyag- és szolgáltatás-ellátás hiánya esetén megszakadhat a termelés folyamatossága, és vele együtt a vállalkozás eredeti célja, a profit szerzés is sérülhet.
Az ár versenyképességének javítása a beszerzés feladatai közül a másik kiemelt terület. A beszerzés költségei jelentik az egyik legjelentősebb költségeket a termelő vállalatok működése során, így a beszerzendő anyag, termék, szolgáltatás, stb. árcsökkentése révén jelentős költségmegtakarítás érhető el, s ezen keresztül pedig növelhető a profit.
A beszerzés másik fontos feladata a megfelelő minőség biztosítása annak érdekében, hogy a vállalat piacon megjelenő termékei, illetve szolgáltatásai megfeleljenek a velük szemben támasztott vevői és szakmai felügyeleti elvárásoknak.
Az erőteljes piaci verseny következtében a piaci pozíció fenntartása nem egyszerű. A beszerzésnek folyamatosan vizsgálnia kell, hogy a vállalat minőségszintje nem alacsonyabb-e, mint a versenytársaké hasonló termékek esetén.
Fontos az is, hogy a cég partnerként kezelje a szállítót, és gondoskodjon a szállító jó híréről, mert a jó személyes, illetve céges kapcsolatok az ellátás biztonságát is garantálják, illetve szorosabb együttműködésnek adhatnak teret.
A beszerzés célja még a vállalaton belüli viszonyok fejlesztése is, a különböző részlegek egymás közötti kapcsolatainak és harmóniájának megteremtése, mivel ez a részleg találkozik legkomplexebben a vállalat minden szervezetével.