Az ellátási lánc szemlélet elterjedésével napjainkra egyre több vállalat felismerte, hogy a beszerzés igen jelentős szerepet tölt be a vállalati sikerben. A cégek törekszenek olyan beszállítói kapcsolatokat kialakítani, amely mellett biztosítottá válhat a vállalat piaci eredményessége és hosszú távú sikere. Egy rossz döntés a beszállítók kiválasztása során jelentős problémát okozhat bármely szervezetnél, hatással lehet annak eredményére, stabilitására. Éppen ezért a megfelelő beszállítók kiválasztása kiemelkedően fontos feladat, ami jelentőségéből adódóan nem is túl könnyű és nagy felelősséggel járó munka.
A beszállítók kiválasztása során két alapvető nehézséggel kell számolnunk. Az egyik eset az, amikor szinte bármelyik beszállító képes eleget tenni a vállalat igényeinek. Talán ezt az esetet nem is tekinthetjük problémának, mivel ilyenkor bizonyos kritériumok és preferenciák felállításával a vállalatnak megfelelő beszállító kiválasztása viszonylag könnyen megoldható. A másik esetben viszont bizonyos korlátokkal kell szembenézni a cégeknek a beszállítók kiválasztásakor. Ezek lehetnek például mennyiségi, minőségi stb. korlátok. Tehát egyik beszállító sem képes önmaga kielégíteni a vállalat minden igényét. Ebben az esetben a megoldást az jelenti, hogy több beszállítóval is kapcsolatba kerül a vállalkozás, és így szerzi meg a termeléséhez szükséges alapanyagokat és eszközöket. Legtöbbször a második eset áll fenn. Nem túl gyakori, hogy egy cég egyetlen beszállítóval állna kapcsolatban.
A beszállító kiválasztás első lépése az, hogy a vállalkozás összeállítja azoknak a kritériumoknak a listáját, amelyeket figyelembe kell vennie adott termékek előállítása során. Ezután következik a lehetséges beszállítók értékeléséhez szükséges attribútumok meghatározása. Ezt követően kialakítjuk a rendszer hierarchiáját a kritériumok strukturálásával. Amit még fontos megemlíteni, hogy a kritériumok egyaránt lehetnek szubjektívek és objektívek is.